Az izomkifáradás okai

A jövőben játszódó filmekben a gyógyítást mindig úgy jelenítik meg, hogy egy okos gép végigszkeneli a pacienst majd megmondja a pontos diagnózist és csak úgy meg is kezdi a gyógyítást. Ha ott nem is tartunk, hogy csak úgy egy kamerán keresztül bármit meg lehessen állapítani, azért némi invazív eljárás keretében bele tudunk nézni a testünkbe. Ám egyelőre hiába, mert sok folyamatról lövésünk sincs, hogy miért és hogyan is működik pontosan. Így vagyunk az izom kifáradással is. Többször azt hittük már, hogy értjük a pontos mechanizmust, de aztán mindig rájövünk, hogy talán mégsem úgy van, ahogy gondoltuk. Van több elmélet is, de vajon igaz valamelyik?depositphotos_18028697_xl-2015_500.jpg

Visszatérve a kis gépünkre, amíg mi nem leszünk elég okosak, hogy megtanítsuk a gépünket arra, hogy mi is az amit a kameráján keresztül lát, addig ő nem fog tudni diagnózisokat felállítani. Legyen bármilyen fejlett MI, vagy hihetetlen számolási kapacitással megáldott gép.

Mindannyiunk számára triviális, hogy ha elkezdünk mondjuk futni, akkor egyszer csak érezni fogjuk, hogy fáradunk, már ne esik jól a mozgás, aztán elkezdünk lassulni, pedig mi próbáljuk fenntartani a tempót. Végül eljutunk arra a pontra, hogy a vánszorgás is fájdalmas, majd egyszer csak nem bírjuk felemelni a lábunkat, és képtelenek leszünk megtenni a következő lépést. (Egyébként ez egy nagyon durva, ugyanakkor király érzés, hogy ott állsz néhány tíz, vagy száz kilométer megtétele után és egyszer csak bárhogy koncentrálsz, nem mozdul meg a lábad, leragadt.) De mi is a fáradtság valójában? Mi okozza? Miért nem lehet kijátszani? Több elmélet létezik, én a következőkkel találkoztam eddig:

Az energiaforrások hiánya miatt

Amikor egy tevékenységet elkezdünk végezni, akkor a mozgásba bevont izmokban azonnali ATP felhasználás történik. Az ott tárolt ATP mennyisége néhány másodperc, ha elfogyott, akkor a szervezetnek át kell állnia egy másik energia felszabadító rendszerre. Ez a glikogén felhasználása lesz, a szervezet elkezd glikogént lebontani és hosszas folyamat után ATP-t előállítani. De ez sem tart örökké, bár normál esetben több ezer kalóriányi glikogén van az izomzatunkban, májunkban és vérünkben. Tehát megint jön a kimerülés és ismét váltani kell, most már a minden más lebontására és ekkor jön a testzsír felhasználása, kezdődik a Norbi folyamat. Tehát az elmélet szerint, ami talán egyébként a leggyengébb lábakon áll mind közül, a kifáradást az okozza, hogy kifogy az adott energiakészlet, vagy az igény magasabb, mint amit a szervezet fel tudna szabadítani. Ilyenkor nincs mivel tovább mozgatni az izomrostokat és fáradtságot érzékelünk.

depositphotos_74951323_xl-2015_500.jpg

A felhalmozott melléktermékek okozzák

A második elmélet az, amelynek az őse a tejsav okozta izomláz elmélet volt. Ha egy nyílt sebbe savas kémhatású anyagot csepegtetünk, akkor égető érzést okoz. Ha nagyon hosszan és intenzíven megterhelünk egy izmot, akkor égető érzést tapasztalunk, ráadásul ott tejsav képződik az energia felszabadító folyamatok során. Tehát akkor az égető érzést biztos a tejsav okozza. Nos, ez pont annyira igaz, mint a klasszikusban az, hogy az a boszorkány, aki egyforma súlyú a kacsával.

Viszont nem járunk annyira messze a valóságtól, mert a glikogén, testzsír és fehérje lebontásakor nem csak tejsav képződik, hanem egy csomó más, sokkal durvább melléktermék is. H+ ionok, szabad gyökök, ammónia. Ezek eltolják a környezet pH értékékét lefelé. A megváltozott kémhatás miatt a kémiai folyamatokat katalizáló enzimek hatása nem érvényesül, emiatt csökken a folyamat hatásfoka, így végül megint oda lyukadunk ki hogy nem lesz energia. De ez még mindig nem magyarázza meg, hogy miért érezzük a fáradtságot és miért úgy, ahogy.

Az egész az agy hibája

A szervezet működésében vannak gátak beépítve, amelyeket nem lehet kikerülni. Az átlag ember nem tudja annyira kinyújtani a végtagjait, hogy elszakadjanak az izmai, nem tud végtelen ideig ébren maradni, mert elájul, és így van a fáradtsággal is. Ezen elmélet szerint az agyunkba visszaérkező információ tartalmazza a fenti két folyamat állapotát és az agyunk által generált érzés lesz a fáradtság, amivel megpróbál minket megvédeni, nehogy nullára tudjunk szaladni. A szervezetnek mindig kell egy kis tartalék, az agy számára, a légzéshez, a szívveréshez. Nem engedheti meg magának, hogy nulla közelébe engedje az energiatartalékot. Szóval ezen elmélet szerint a fáradtságot az agy generálja a szervezet fizikai állapotáról visszaérkező információ alapján.

depositphotos_86768574_xl-2015_500.jpg

Az igazság?

Az elmúlt évtizedben jó pár tanulságos kutatás született a fáradtsággal kapcsolatban és sok próbálkozás is a kijátszására. Felmerültek bizonyos szerek az élettani folyamatok kijátszására, az agy különféle stimulálása, mert egyébként már azt is tudják, hogy mely területe aktivizálódik a fáradás során. Egyre többet és többet tudunk, de még mindig vannak megmagyarázatlan kérdések.

Mit tudunk mi kezdeni mind ezzel? Egyrészt azt, hogy a fáradást el kell tudni fogadni, nem lehet kijátszani. Ugyanakkor edzeni viszont lehet rá, lehet javítani az energia felszabadító folyamatok hatásfokát, az energiatároló képességet és ki lehet tolni a fáradtsággal járó fájdalom küszöbét. De legtöbb, amit tehetünk, hogy helyesen válogatjuk össze a szüleinket és jó genetikával születve sokkal később fáradunk ki majd, mint a versenytársaink.

depositphotos_12660107_xl-2015_500.jpg

Itt pedig találhatsz a fáradás leküzdéséhez edzésterveket is!

A bejegyzés trackback címe:

https://eatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr5614143481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2018.08.21. 15:13:29

"De legtöbb, amit tehetünk, hogy helyesen válogatjuk össze a szüleinket és jó genetikával születve sokkal később fáradunk ki majd, mint a versenytársaink."
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Benedith 2018.08.21. 15:15:28

"Nos, ez pont annyira igaz, mint a klasszikusban az, hogy az a boszorkány, aki egyforma súlyú a kacsával." - A filmben ez végül igaznak bizonyult. :) Just sayin' :P

Ad Dio 2018.08.21. 18:23:35

Én meg azt hittem azért gyötörjük magunkat, hogy elfáradjunk. Há'erenem. Tévedésben élek...

:-)

within 2018.08.21. 19:22:32

vagy ésszerű pihenőnapokkal...

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.22. 06:45:44

@Ad Dio: attól függ... ha sportol az ember, azt valahol azért is teszi, mert szereti a végén a fáradtság álapotàt. Ha a napi robot miatt fárad el és este zombiként zuhan az ágyába... na az más téma :)

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.22. 21:55:00

Mai tapasztalat: a fáradtságérzetet rövid időre megszünteti két szem szőlőcukor. Aztán 5-10-max. 20km tekerés és megint zombi vagy :D

Hirdetés

IQfitnesz.hu

Blogomban a 30 év alatt összegyűjtött sport-tapasztalatomat és a nehezen megszerzett tudásomat próbálom megosztani Veletek. Néha tudományosan, néha csak viccesen.

Friss topikok

Címkék

2. palóc kupa (1) 2018 (2) 42k (1) 5/3/1 (3) 54321 (1) 5x5 (3) 8 órás karedzés (1) addiktív (1) aerobik (1) agonista (1) agystimulácó (1) ajándék (2) alapelv (1) alapgyakorlatok (2) állighúzás (1) altitude mask (1) alvás (1) ammónia (1) anabolikus ablak (2) anabolikus szteroid használat (1) antagonista (1) antioxidánsok (1) anyagcsere (1) apple watch (1) arginin (1) átalakulás (1) áthúzás (1) ATP edzés (1) autoregulation (1) a monolith építése (1) bandázs (1) bemelegítés (1) béta alanin (1) beta alanine (1) bevitel (1) bfr (1) bicepsz (2) bilaterális deficit (1) bloggerday (1) bmi (1) Bob Hoffman (1) Bodybuilding tudomány (1) body building (1) Body Building (23) Body fitness (1) Building the monolith (1) bukásig (1) celeb edzés (1) chuck taylor converse (1) cici (1) cipő (1) citrullin malate (1) combfeszítő (1) combhajlító (1) comb bicepsz (1) complex edzés (1) core edzés (1) cosmopolitan (1) crossfit (1) cross training (1) csalónap (1) csípő (1) csirkemell (6) CT Fletcher (1) cukor (1) diákolimpia (1) Diéta (20) diéta (13) divatmodell (1) doms (1) dopping (1) dorsalflexio (1) dorzolaterális prefrontális kéreg (1) dropset (2) edzés (15) edzéselmélet (8) edzésgyakoriság (3) edzésmódszer (6) edzésteljesítmény (4) edzéster (1) edzésterv (6) edzéstervezés (3) edzéstipp (1) edzéstudomány (1) edzés előtti pörgető (1) edzés időskorban (1) edzés időszak (1) edzés kihagyás (2) edzés nyaralás alatt (2) edzés sablon (1) edzés sérvvel (1) edző (2) edzőpartner (1) edzőtárs (1) ejtő sorozat (3) elevation mask (1) első húzódzkodás (1) első muscle up (1) első pull-up (1) eric lilliebridge (2) erőemelés (10) erőfejlesztés (1) erőnléti edzés (1) erőnövekedés (1) erőszint (1) esti edzés (1) étel (1) etika (1) étvágy (1) ezerismétléses karedzé (1) fájdalom (1) fáradás (1) fáradtság (2) farizom (1) fartlek (1) fat (1) fehérje (19) fehérjebevitel (3) fehérjeszintézis (1) fehérje diéta (2) fehérje szintézis (1) fejlődés (3) fej pozíció (1) fekvenyomás (7) fekvőtámasz (1) felhúzás (1) felhúzás edzésterv (1) félighártyás izom (1) féliginas izom (1) ferde hasizom edzése (1) feszítőizom reflex (1) fiatal (1) fitbit charge (1) fitness (1) fitnesz (3) fizikai aktivitás (1) fms (1) foamroller (1) foci (1) Foci és súlyzós edzés (2) Fogyás (1) fogyás (4) fogyasztás (1) fogyás futással (1) Fogyókúra (17) fogyókúra (1) football (1) fordított diéta (1) formás popsi (1) függőségek (8) functional movement screen (1) funkcionális edzés (1) Furious Pete (1) futás (7) futball (2) futóiskola (2) gaba (1) garrett blevins (1) gázlóizom (2) gerincsérülés (1) gerincsérv (1) gi (1) glute (1) goblet squat (1) GPC világkupa Miskolc 2017 (1) guggolás (7) gurtni (1) gvt (1) gyakoriság (2) gyakorlatok (1) gyorserő (1) gyúrás (2) Hajdú Anikó (2) haladó (1) halolaj (1) háromfejű lábszárizom (1) hasmenés (1) hasprés (1) hassérv (1) has edzés (1) hatás (1) hátizom (1) helyi fogyás (1) hengerezés (2) hiba (1) hibajavítás (1) hideg vizes merülőfürdő (2) high frequency powerlifting (1) hiit (2) HIIT (1) hipertrófia (3) hiteles személyedző (1) HITT (1) hízás (1) hogyan (1) homofób (1) hormonpótlás (1) humor (1) húzódzkodás (1) ibuprofen (1) idősek (1) időskor (1) időskori (1) Időskori edzés (2) időszakos (1) időzítés (1) impingement szindróma (1) insane training (1) intenzitás (2) inverz anorexia nervosa (7) inzulin (1) iqfitnesz (1) IQfitnesz (4) izolációs gyakorlatok (3) izomdiszformia (7) izomépítés (1) izometrikus edzés (1) izomkifáradás (1) izomláz (2) izomnövelés (1) izomtömeg növelés (1) izom memória (1) izom összezavarás (1) ízület védelem (1) jerk (1) Jim Wendler (1) jim wendler (2) Jim wendler (1) John Mckean (1) jónás réka (1) jó zsaru rossz zsaru (1) kaizen (1) kai greene (1) kalács (1) kalória (14) kapszaicin (1) karácsony (2) kardió (5) karedzé (1) karedzés (1) karnozin (1) kávé (1) kcal (14) kenyér (1) késleltetett izomfájdalom (1) kétfejű lábikraizom (1) kétfejű lábikra izom (1) kezdő (2) kezdők (1) Kezdők edzésterve (1) kihívás (1) kiskorúak és a szteroid (1) klaszter edzés (1) klokov complex (1) kockahas (2) koffein (2) koffein tolerancia (1) kokljaev (1) kokov komplex (1) koksz (1) kombo szett (1) kompressziós ruházat (1) konstantin konstantinov (1) könyv (5) kövér (1) középhaladó (1) középkorú (1) közétkeztetés (1) kreatin (1) krioterápia (2) Kroczaleski (1) kroc row (1) labdarúgás (1) lábedzés (1) lábnyújtás (1) legjobb sport (1) lépéserő (1) lineáris periodizáció (2) lineáris progresszió (2) lucein (1) macskagyökér (1) mae (1) magassági maszk (2) magas fehérje bevitel (1) maltodextrin (1) maraton (1) mark rippetoe (1) martijn koevoets (2) masszázs (1) Matt kroc (3) medenceprés (1) melatonin (1) mell (1) mellkas (1) mellkas alakítása (1) mellkas növelése (1) mentális edzés (1) menza (1) merevlábú (1) merev lábas felhúzás (1) mérleg (1) Method of Error Amplification (1) Michael Phelps (1) Michael Phelps challenge (1) mikrosérülés (1) mítosz (1) mobilitás (3) mobilizáció (2) modell edzése (1) monitorozás (1) muscle up (1) nagy gyakoriságú erőemelés (1) nagy intenzitás (1) nagy terjedelem (1) nagy volumen (1) negyed guggolás (1) Németh Róbert (1) nők és a szteroid (1) no pain no gain (1) nyakmögött nyomás (1) nyaralás (2) nyújtás (3) nyújtó reflex (1) öblögetés (1) okosóra (1) omega-3 (1) online edzés (1) orbáncfű (1) öregek edzése (1) Őrült edzés (1) őrült edzés (1) összetett gyakorlatok (1) osztott edzés (1) öt perces edzés (1) öv (1) paprika (1) párhuzamos-elasztikus komponens (1) párolt zöldség (2) paul anderson (1) periodizáció (4) pihenő szünet (1) piramis (1) piruvate (1) placebó (1) placebo (1) plateu (1) poliquin (2) popsi edzés (1) powerbuilder (1) powerlifitng (1) powertraining (1) powrlifting (1) protein (16) protein turmix (7) pulzusmérés (1) pulzustartomány (1) puskás bogi (2) rack squat (1) rámpa sorozatok (1) recept (10) reflex (1) reformkonyha (14) regeneráció (4) reggeli edzés (1) reggeli kardió (1) rehabilitáció (1) rest pause (1) részismétlés (1) részleges mozgástartomány (1) reverse diet (1) Rich Piana (4) rmr (1) rotátorköppeny sérülés (1) RPE (2) rúdsebesség (1) samsung gear (1) Scitec raw felhúzó kupa (1) segítő (1) sérülés (1) sérv (1) simmons (1) Smolov (1) (1) soros-elasztikus komponens (1) sorozatok (2) sportfüggőség (2) spotter (1) sprint (3) stagnálás (1) steroid (1) stressz (1) stronglifts (1) súlycsoport (1) súlyemelés (2) súlyzós edzés (1) súlyzós edzés az állóképességi sportokban (1) súlyzós edzés triatlon duatlon maraton ironman (1) súly csökkentés (1) supraspinatus (1) szabadgyökök (1) szálkásítás (1) személyi edzés (2) szénhidrát (14) szőlőmag (1) szőlőmagörlemény (1) szteroid (7) szteroidok legalizálása (1) szteroid függőség (3) szuperszett (2) tab (1) tápanyagok (14) tápl (2) táplálékkiegészítő (2) táplálék kiegészítő (1) Táplálkozás (19) tárogatás (1) taurin (1) Team Suleiman (1) tejsavó (1) teljesítmény edzés (2) teljesítmény fokozás (3) teljes mozgástartomány (1) telomer (1) template (2) térdbandázs (1) térdízület (1) terepfutás (1) terhelés (2) terjedelem (2) testépítés (8) testépítés tudomány (1) testképzavar (12) testkompozíció (20) testzsír (4) testzsír mérés (2) texas módszer (1) tip (1) tipp (3) Tisza kupa 2017 (1) tojás (1) tojásfehérje (2) tolódzkodás (1) Tömegnövelés (18) tömegnövelő (2) tömegnövelő edzés (1) tom platz (1) top 5 legrosszabb gyakorlat (1) töredék súlyok (1) törzs stabiltás (1) Tóth Szilárd (1) tricepsz (2) triptofán (1) TSM (3) tud (1) tudomány (37) túró (6) unilaterális (1) ütközéses szindróma (1) út az első tolódzkodáshoz (1) vádli (2) valentin nap (1) véráram korlátozás (1) visage models hungary (1) vízhajtó (1) volumen (3) vörösszőlőmag (1) wendler 5/3/1 (1) wittmann zsolt (1) xiaomi amazfit (1) zabpehely (4) zabpehely kenyér (1) Zelenc János (5) zsír (13) zsírégetés (6)  (1) Címkefelhő

A blog szerkesztését és üzemeltetését a Publio segíti.

publio