Intermittent Fasting azaz időszakos böjt (diéta)

Nem akartam erről írni, illetve nem itt nem most, a diéták között. Több okokból sem, mert egyrészt ez nem egy diéta, másrészt a BB és a Fitnesz egyház ki fog átkozni, azért amit le fogok írni. De kértétek és értetek bármit!

Tehát azért nem egy diéta ez, mert a diéta egy étrendet jelent, az összetevőkkel, makró és mikró nutriensekkel, ezek arányaival, mennyiségekkel és az időzítésekkel, gyakorisággal. Az IF pedig semmi mást nem mond, csak hogy mikor edd meg a te saját diétád szerinti ételeket. Nem szól bele a fehérje, szénhidrát és zsír mennyiségét, a bevitt kalóriák mennyiségébe. Azt eszed, amit akarsz, a lényeg az, hogy mikor. Persze ez így azért költői túlzás lenne, mert ha tényleg azt eszel, amit akarsz, akkor azért az rejt némi veszélyt magában, de ha azért nem vagy egy Vajna – született más néven Tímea, akkor van esélyed, hogy nóóóóóóóórmális étrendet követsz és akkor ez egy kis extrát jelenthet neked.

3.jpg

Miről is van szó. Mint a neve is mutatja, böjt, de nem kell Megváltó feltámadásához alkalmazkodni, vagy megvárni, amíg a Miniszterelnök kinéz a Karácsonyfa mögül, ez minden napra szól. Viszont a böjt alatt tényleg böjt van, azaz csak víz. A függők kedvéért néhány változata megengedi a kávét is a böjt rész alatt, de azért kicsit komolytalan ez a kávé dolog. Ez nagyjából olyan, mint ha lenne a Kreszben egy kitétel, hogy tilos ugyan ittasan vezetni, de egy kis fű az belefér, az rendben van. Rendben van?

Tehát két részre osztja a napunkat, egyik részben eszünk, a másikban meg nem. Csak füvezhetünk kávézhatunk. Ez általában is így van, de itt kitoljuk az evésmentes időszakot az alvás időtartamáról 12-16, vagy akár 20 órára is. Amikor viszont ehetünk, akkor a diétánk által előírtakat be kell falni és reménykedni, hogy nem halunk éhen a következő böjt szakaszban.

1.jpg

Miről szól a bodybuilding mantra? Csirke rizzsel két-három óránként, ha valamiért felébredsz éjszaka, akkor azonnal tolj be turmixot az éjszaka közepén. Persze cukormenteset, hogy ne kelljen fogat mosni, alhass tovább csokoládé-rocky road ízzel a szádban tovább. Mindezt azért, mert ha nem eszel folyamatosan, akkor lelassul az anyagcseréd és elkezdesz hízni, még ha 1500 kcal deficitben is vagy aznap. Miért lassul le? Mennyire? Egyáltalán mi az anyagcsere mértékegysége, kcal/s? A kutatások azt mutatták, hogy a legmagasabb aminosav csúcsokat 4-6 óránkénti bevitel esetén érhetjük el. De persze a kutatásokat nem szoktunk olvasni a teremben, sokkal meggyőzőbb, ha Jay Cuttler azt mondja egy videóban, hogy ha nem eszel meg egy steak-et kétóránként, akkor esélyed sincs arra, hogy olyan legyél mint ő. Persze, valamit mondania kell, azt meg azért mégsem mondhatja, hogy nyomj heti 4 gramm tesztoszteront napi 15-20 egység növivel. Tehát, hogy mondjanak a nagyok valami bölcset, hát mindenki azt harsogja, hogy egyél folyamatosan. Mi meg benyaljuk és napi hat-nyolc dobozzal felszerelkezve vándorlunk asztaltól asztalig és eszünk megállás nélkül.

5.jpg

Tegyetek egy próbát! Ne változtassatok a mennyiségen, csak először csökkentsétek le napi 4 adagra, aztán 3-ra, kettőre és a Peter Parker lelkületűek akár napi egyre is. Mit fogtok tapasztalni? Egyrészt, hogy szinte egész nap éhesek lesztek eleinte, ami aztán elmúlik néhány hét alatt, másrészt, hogy ugyanazon bevitel mellett sokkal szálkásabbak lesztek, mint mikor gyakrabban ettetek, de az izomtömegetek nem lesz kevesebb. Ez van, meg a szúnyog. Mióta tudjuk, hogy az Edda 10. albumát, már az UFO-k írták, hangszerelték, azóta már azért nehezen lepődünk meg az élet dolgain. Úgyhogy még azt is megkockáztatom leírni, hogy ha nem kokszoltok, akkor is működik az IF. Találtok magyar nyelvű cikkeket is a témáról, ott részletezve van, hogy miért, angolul meg rengeteg hasznos dolgot a témával kapcsolatban. Én most lusta vagyok leírni, ráadásul hiába tudom, hogy működik, akkor se tudok beletörődni. Ahogy Piggy szobatársam mondta mindig: „Értem én hogy gőzgép, de mi hajtja?”. Szóval többségünk annyira vágyik arra, hogy fejlődjön és tudja, hogy ez nagyrészt az evésen múlik, hogy kialakul egy függőség, amikor is már betegesen aggódunk, ha kimarad a következő 20 dkg csirkemell, vagy csúszik egy fél órát. Lelki szemünk már látja, ahogy a centin szaladnak visszafelé a számok és percenként fogy a bicepszünk körmérete. Pedig ha megvan a napi mennyiség, akkor nem lesz baj, sőt ha egyik nap nem sikerül, akkor sem fogunk azonnal szörnyethalni.

2.jpg

Sokszor elő szokott jönni a paleo borzalom, majd gyűjtök erőt ahhoz is, de az (ős)ember is úgy van összerakva, hogy alkalmas legyen átvészelni rövidebb, néhány órás kajamentes időszakokat, de akár néhány nap se okozzon végzetes problémát. Nem vagyunk növényevők, így a szükséges tápanyagokat és kalória mennyiséget viszonylag kis mennyiségű kajából magunkhoz tudjuk venni, így nem indokolt a folyamatos evés. Kérődzni sem muszáj, bár akinek Markus Rühl a példaképe, annak elengedhetetlen. Ha megnézzük a nagy ragadozókat, akkor napok is eltelhetnek, két normális étkezés között, mégis jó kondícióban vannak, izmosak, erősek, szálkásak. Mivel mi valahol félúton vagyunk köztük (kivéve Markus Rühl), így a szükséges táplálkozási gyakoriság valahol a két véglet között lehet.

 

 

Mindegy, nem ragozom, mert nem tudok. A lényeg az, hogy tök mindegy, hogy milyen gyakran eszel egy nap, nem fogja gyorsítani az anyagcserédet. Az időszakos és rendszeres böjt viszont támogatja a szálkás izomtömeg megszerzését és megtartását. Azonban vannak esetek, amikor mégis hasznosabb, ha gyakran eszünk:

  1. Ha nagyon sokat kell ennünk az alkatunk vagy célunk miatt, ilyenkor nehéz lehet néhány óra alatt magadba tömni a megfelelő mennyiséget.
  2. Ha az életmódod miatt nem tudsz mindig azonos időpontban étkezni, a böjtöt könnyebb elviselni, ha minden nap ugyanakkor van. A rendszeresség fontos, ha ezt nem tudjuk biztosítani, akkor együnk gyakrabban és akkor nem lesz gáz, hogy összevissza kajálunk.
  3. D.B. (Nem Dana linn Bailey) után szabadon a gyenge, fos emberek, akik nem bírják megállni, hogy ne nassoljanak. (Most kérek elnézést) szóval, aki úgy érzi, hogy neki az túl nagy kihívás, hogy egy 12 órás ébrenlét alatt ne vegyen magához egy kis ropit, kekszet, almát, stb. Annak eredményesebb, ha inkább csirkét nassol zöldséggel kétóránként, így csökkentve a vágyát a feldolgozott szénhidrátok irányába.
  4. Evésfüggők vagyunk.

4.jpg

Valljuk be, a pozitív élettani hatások mellett a kényelmi szempontok sem elhanyagolhatóak az IF esetében, tehát lusták, és változtatni kívánók, tessék kipróbálni! Mindazonáltal, ha valaki tőlem tanácsot kér, akkor valószínűleg én is a gyakori evést fogom javasolni, mert könnyebb vele tartani a diétánkat. Az IF inkább a tapasztaltabbaknak való. 

 logo1_banner.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://eatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr778737066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

IQfitnesz.hu

Blogomban a 30 év alatt összegyűjtött sport-tapasztalatomat és a nehezen megszerzett tudásomat próbálom megosztani Veletek. Néha tudományosan, néha csak viccesen.

Friss topikok

Címkék

2. palóc kupa (1) 2018 (2) 42k (1) 5/3/1 (3) 54321 (1) 5x5 (3) 8 órás karedzés (1) addiktív (1) aerobik (1) agonista (1) agystimulácó (1) ajándék (2) alapelv (1) alapgyakorlatok (2) állighúzás (1) altitude mask (1) alvás (1) ammónia (1) anabolikus ablak (2) anabolikus szteroid használat (1) antagonista (1) antioxidánsok (1) anyagcsere (1) apple watch (1) arginin (1) átalakulás (1) áthúzás (1) ATP edzés (1) autoregulation (1) a monolith építése (1) bandázs (1) bemelegítés (1) béta alanin (1) beta alanine (1) bevitel (1) bfr (1) bicepsz (2) bilaterális deficit (1) bloggerday (1) bmi (1) Bob Hoffman (1) Bodybuilding tudomány (1) body building (1) Body Building (23) Body fitness (1) Building the monolith (1) bukásig (1) celeb edzés (1) chuck taylor converse (1) cici (1) cipő (1) citrullin malate (1) combfeszítő (1) combhajlító (1) comb bicepsz (1) complex edzés (1) core edzés (1) cosmopolitan (1) crossfit (1) cross training (1) csalónap (1) csípő (1) csirkemell (6) CT Fletcher (1) cukor (1) diákolimpia (1) Diéta (20) diéta (13) divatmodell (1) doms (1) dopping (1) dorsalflexio (1) dorzolaterális prefrontális kéreg (1) dropset (2) edzés (15) edzéselmélet (8) edzésgyakoriság (3) edzésmódszer (6) edzésteljesítmény (4) edzéster (1) edzésterv (6) edzéstervezés (3) edzéstipp (1) edzéstudomány (1) edzés előtti pörgető (1) edzés időskorban (1) edzés időszak (1) edzés kihagyás (2) edzés nyaralás alatt (2) edzés sablon (1) edzés sérvvel (1) edző (2) edzőpartner (1) edzőtárs (1) ejtő sorozat (3) elevation mask (1) első húzódzkodás (1) első muscle up (1) első pull-up (1) eric lilliebridge (2) erőemelés (10) erőfejlesztés (1) erőnléti edzés (1) erőnövekedés (1) erőszint (1) esti edzés (1) étel (1) etika (1) étvágy (1) ezerismétléses karedzé (1) fájdalom (1) fáradás (1) fáradtság (2) farizom (1) fartlek (1) fat (1) fehérje (19) fehérjebevitel (3) fehérjeszintézis (1) fehérje diéta (2) fehérje szintézis (1) fejlődés (3) fej pozíció (1) fekvenyomás (7) fekvőtámasz (1) felhúzás (1) felhúzás edzésterv (1) félighártyás izom (1) féliginas izom (1) ferde hasizom edzése (1) feszítőizom reflex (1) fiatal (1) fitbit charge (1) fitness (1) fitnesz (3) fizikai aktivitás (1) fms (1) foamroller (1) foci (1) Foci és súlyzós edzés (2) Fogyás (1) fogyás (4) fogyasztás (1) fogyás futással (1) Fogyókúra (17) fogyókúra (1) football (1) fordított diéta (1) formás popsi (1) függőségek (8) functional movement screen (1) funkcionális edzés (1) Furious Pete (1) futás (7) futball (2) futóiskola (2) gaba (1) garrett blevins (1) gázlóizom (2) gerincsérülés (1) gerincsérv (1) gi (1) glute (1) goblet squat (1) GPC világkupa Miskolc 2017 (1) guggolás (7) gurtni (1) gvt (1) gyakoriság (2) gyakorlatok (1) gyorserő (1) gyúrás (2) Hajdú Anikó (2) haladó (1) halolaj (1) háromfejű lábszárizom (1) hasmenés (1) hasprés (1) hassérv (1) has edzés (1) hatás (1) hátizom (1) helyi fogyás (1) hengerezés (2) hiba (1) hibajavítás (1) hideg vizes merülőfürdő (2) high frequency powerlifting (1) hiit (2) HIIT (1) hipertrófia (3) hiteles személyedző (1) HITT (1) hízás (1) hogyan (1) homofób (1) hormonpótlás (1) humor (1) húzódzkodás (1) ibuprofen (1) idősek (1) időskor (1) időskori (1) Időskori edzés (2) időszakos (1) időzítés (1) impingement szindróma (1) insane training (1) intenzitás (2) inverz anorexia nervosa (7) inzulin (1) iqfitnesz (1) IQfitnesz (4) izolációs gyakorlatok (3) izomdiszformia (7) izomépítés (1) izometrikus edzés (1) izomkifáradás (1) izomláz (2) izomnövelés (1) izomtömeg növelés (1) izom memória (1) izom összezavarás (1) ízület védelem (1) jerk (1) Jim Wendler (1) jim wendler (2) Jim wendler (1) John Mckean (1) jónás réka (1) jó zsaru rossz zsaru (1) kaizen (1) kai greene (1) kalács (1) kalória (14) kapszaicin (1) karácsony (2) kardió (5) karedzé (1) karedzés (1) karnozin (1) kávé (1) kcal (14) kenyér (1) késleltetett izomfájdalom (1) kétfejű lábikraizom (1) kétfejű lábikra izom (1) kezdő (2) kezdők (1) Kezdők edzésterve (1) kihívás (1) kiskorúak és a szteroid (1) klaszter edzés (1) klokov complex (1) kockahas (2) koffein (2) koffein tolerancia (1) kokljaev (1) kokov komplex (1) koksz (1) kombo szett (1) kompressziós ruházat (1) konstantin konstantinov (1) könyv (5) kövér (1) középhaladó (1) középkorú (1) közétkeztetés (1) kreatin (1) krioterápia (2) Kroczaleski (1) kroc row (1) labdarúgás (1) lábedzés (1) lábnyújtás (1) legjobb sport (1) lépéserő (1) lineáris periodizáció (2) lineáris progresszió (2) lucein (1) macskagyökér (1) mae (1) magassági maszk (2) magas fehérje bevitel (1) maltodextrin (1) maraton (1) mark rippetoe (1) martijn koevoets (2) masszázs (1) Matt kroc (3) medenceprés (1) melatonin (1) mell (1) mellkas (1) mellkas alakítása (1) mellkas növelése (1) mentális edzés (1) menza (1) merevlábú (1) merev lábas felhúzás (1) mérleg (1) Method of Error Amplification (1) Michael Phelps (1) Michael Phelps challenge (1) mikrosérülés (1) mítosz (1) mobilitás (3) mobilizáció (2) modell edzése (1) monitorozás (1) muscle up (1) nagy gyakoriságú erőemelés (1) nagy intenzitás (1) nagy terjedelem (1) nagy volumen (1) negyed guggolás (1) Németh Róbert (1) nők és a szteroid (1) no pain no gain (1) nyakmögött nyomás (1) nyaralás (2) nyújtás (3) nyújtó reflex (1) öblögetés (1) okosóra (1) omega-3 (1) online edzés (1) orbáncfű (1) öregek edzése (1) Őrült edzés (1) őrült edzés (1) összetett gyakorlatok (1) osztott edzés (1) öt perces edzés (1) öv (1) paprika (1) párhuzamos-elasztikus komponens (1) párolt zöldség (2) paul anderson (1) periodizáció (4) pihenő szünet (1) piramis (1) piruvate (1) placebó (1) placebo (1) plateu (1) poliquin (2) popsi edzés (1) powerbuilder (1) powerlifitng (1) powertraining (1) powrlifting (1) protein (16) protein turmix (7) pulzusmérés (1) pulzustartomány (1) puskás bogi (2) rack squat (1) rámpa sorozatok (1) recept (10) reflex (1) reformkonyha (14) regeneráció (4) reggeli edzés (1) reggeli kardió (1) rehabilitáció (1) rest pause (1) részismétlés (1) részleges mozgástartomány (1) reverse diet (1) Rich Piana (4) rmr (1) rotátorköppeny sérülés (1) RPE (2) rúdsebesség (1) samsung gear (1) Scitec raw felhúzó kupa (1) segítő (1) sérülés (1) sérv (1) simmons (1) Smolov (1) (1) soros-elasztikus komponens (1) sorozatok (2) sportfüggőség (2) spotter (1) sprint (3) stagnálás (1) steroid (1) stressz (1) stronglifts (1) súlycsoport (1) súlyemelés (2) súlyzós edzés (1) súlyzós edzés az állóképességi sportokban (1) súlyzós edzés triatlon duatlon maraton ironman (1) súly csökkentés (1) supraspinatus (1) szabadgyökök (1) szálkásítás (1) személyi edzés (2) szénhidrát (14) szőlőmag (1) szőlőmagörlemény (1) szteroid (7) szteroidok legalizálása (1) szteroid függőség (3) szuperszett (2) tab (1) tápanyagok (14) tápl (2) táplálékkiegészítő (2) táplálék kiegészítő (1) Táplálkozás (19) tárogatás (1) taurin (1) Team Suleiman (1) tejsavó (1) teljesítmény edzés (2) teljesítmény fokozás (3) teljes mozgástartomány (1) telomer (1) template (2) térdbandázs (1) térdízület (1) terepfutás (1) terhelés (2) terjedelem (2) testépítés (8) testépítés tudomány (1) testképzavar (12) testkompozíció (20) testzsír (4) testzsír mérés (2) texas módszer (1) tip (1) tipp (3) Tisza kupa 2017 (1) tojás (1) tojásfehérje (2) tolódzkodás (1) Tömegnövelés (18) tömegnövelő (2) tömegnövelő edzés (1) tom platz (1) top 5 legrosszabb gyakorlat (1) töredék súlyok (1) törzs stabiltás (1) Tóth Szilárd (1) tricepsz (2) triptofán (1) TSM (3) tud (1) tudomány (37) túró (6) unilaterális (1) ütközéses szindróma (1) út az első tolódzkodáshoz (1) vádli (2) valentin nap (1) véráram korlátozás (1) visage models hungary (1) vízhajtó (1) volumen (3) vörösszőlőmag (1) wendler 5/3/1 (1) wittmann zsolt (1) xiaomi amazfit (1) zabpehely (4) zabpehely kenyér (1) Zelenc János (5) zsír (13) zsírégetés (6)  (1) Címkefelhő

A blog szerkesztését és üzemeltetését a Publio segíti.

publio