Interjú Nagy Katalinnal az ultrafutás világbajnokával

Szia Katóka!

Régen beszéltünk, még régebben találkoztunk utoljára. Az egy szomorú esemény volt, remélem nem a következő hasonlón futunk össze legközelebb. Szép kis család a miénk… Mikor utoljára találkoztunk, szerintem még álmodban sem gondoltad volna, hogy valaha órákon át fogsz futni és mindezt majd milyen sikeresen fogod művelni. Ahogy visszaemlékszem a családunkban a Papi óta nem nagyon sportolt senki kitartóan.

10003449_10205506549816925_3477176968428962473_n.jpg

Te mikor kezdted el az aktív, rendszeres sportolást?

Aktívan, napi rendszerességgel 5 éve kezdtem sportolni.

A futáson kívül más sportokkal is próbálkoztál esetleg?

Számomra mindig fontos volt a mozgás. Gyerekkoromban úsztam, aztán hobbi szinten sok mindent kipróbáltam. Gyorsan kiderült, hogy a labdajátékokhoz nincs érzékem, nagyon ügyetlen vagyok. Így a kézilabdát, röplabdát nem sokáig erőltettem. Aztán aerobikra jártam , heti egy futással és kipróbáltam a jógát is.

Miért pont az ultrafutás, miért nem maraton, vagy valamelyik hosszútáv?

5 éve futottam az első maratonomat. Utána egy hétig alig tudtam járni. :) Aztán új kihívást kerestem, szerettem volna növelni a távot. 2012-ben futottam az első 80km-t. Ott, azon a napon tudtam, hogy az ultrafutás érdekel. Talán azért mert a maraton túl gyors nekem, fájdalmas "rohanni" 3 órát és hamar végét is ér a verseny.

10678499_10204160740732539_3512928634226846768_n.jpg

Miből áll a felkészülés egy ilyen versenyre? A futáson kívül van-e valamilyen erősítés? Milyen távokkal készülsz egy 100 mérföld feletti futásra?

Pulzuskontrollal edzek. Heti 6 napot futok és két napot tornázom. Minden hétfő a pihenőnapom. Hetente kb. 100 mérföldet szoktam futni, ebből szombat-vasárnap hosszabb futás, 3-4 óra.

Egyre inkább felismerik nálunk is, hogy a mentális felkészülés legalább olyan fontos, mint a fizikai. Ez kifejezetten igaz az ilyen extra monoton, hosszú és fájdalmas sport esetében. Szoktál fejben és készülni egy-egy versenyre?

Én úgy gondolom fejben is fejlődik az ember, meg ha a mentális felkészülés nem is annyira tudatos. Emlékszem 4 evvel ezelőtt egy 50km-es versenyen elsírtam magam az erdő közepén mert olyan "egyedül" voltam. Ma mar ez egy 24 órás versenyen sem fordul elő. Ami tudatos számomra, hogy verseny előtt direkt nem foglalkozom a pályával és az indulok listájával.

Mennyire fontos nálatok a táplálkozás. Látszólag, ekkora energia felhsználás mellett bármit lehet enni. Neked hogyan néz ki szezonon kívüli étrended és változik-e ez a versenyek közeledtével?

A táplálkozásra figyelhetnek jobban is. :) Húsokat szinte egyáltalán nem fogyasztok, Nagyon ritkán szoktam halat és csirkét enni.

Ezen kívül mindent megeszek amit megkívánok. A verseny közeledtetek próbálom a cukrot picit csökkenteni, de ez legtöbbször nem szokott sikerülni. :)

Kell a különösebben foglalkoznod a súlyoddal? Ugyan a mi genetikánkkal az átlagnál lazábban lehet étkezni, de gondolom, mikor több százezer lépést kell megtenni egymás után, akkor minden deka számíthat.

Nem szoktam a súlyommal foglalkozni. Szerencsére amit a versenyen leadok 3-4 kilót az gyorsan vissza szokott jönni.

 

Mit eszel és iszol verseny közben? Mennyire tervezett ez, vagy menet közben érzed, hogy mire van szükséged?

Mindig megtervezem mit eszem és iszom verseny közben. Kimérem az arányokat és próbálom tartani. Leginkább energia géleket, energia szeleteket, banánt, elektrolyte-ot, sótablettát, magnéziumot szoktam enni. Vizet iszom, ritkán cola-t. Ezen kívül egy idő után amit megkívánok a frissítő asztalról. Ezen a 24 órás versenyen kimondottan kívántam a narancsot!

10955186_10205032555407361_8077382999373874160_n.jpg

Kívülről elég monotonnak tűnik órákon át körözni. A blogodban írtad, hogy mennyit beszélgettek közben. Nekem, sprinternek ez teljesen hihetetlen. Nem hátráltat a verseny közbeni kommunikáció? Nem zökkent ki? Nem zavarja meg a légzésedet?

Egy 24 órás versenynél csak az első 2-3 órában szoktam beszélgetni, utána szeretek elvonulni a saját világomba. Nem zavar a légzésben, hiszen nem diktálunk örült tempót. ;)

Szerinted mennyire előny, hogy az USA-ban tudsz felkészülni, jelent-e ez valamiben többet a magyar társakhoz képest?

Talán az időjárásban van előnyom. Floridában élek, így szinte egész évben gyönyörű az idő. Majdnem minden nap sut a nap, ami a kedélyállapotnak kedvez. Nyáron van két hónap ami szinte elviselhetetlen. 40 fok 90%-os páratartalom. Nekem a hideggel vannak problémáim, akar mar 10 fokban is sapkát és kesztyűt veszek.

459332_3273072919471_1192927241_o.jpg

Az ultrafutás nem egy tömegsport érthető okok miatt. Pont a kis közösség miatt viszont látszólag egy nagyon lelkes és összetartó csapat vagytok. A kiívül állók számára viszont nem egyből tűnik ki ennek a sportágnak a szépsége. Szerinted mi lehet az, ami megfoghatja az embert, mi az amivel felkeltheti az emberek érdeklődését?

Kicsit "örült" sport a mienk. Futni 24 órát egy körpályán és meg emberek elvezik is?! Én azt mondom ki kell próbálni! Meg van a szépsége. Jókát lehet meditálni futás közben és bár furcsán hangzik, de amikor a pályán vagy a 24 óra nagyon gyorsan elszáll. :) Mindig jó a hangulat egy ilyen versenyen, olyan varázslatos!

Van-e szerinted olyan, aki kifejezetten ultrafutásra termett, vagy bárki képes lehet ilyen távokat teljesíteni? Kinek ajánlanád, hogy próbálja ki?

Szerintem bárki kipróbálhatja magát, aki kedvet erez ehhez a sporthoz. Azt mondjak igazán 40 év felett érik meg az ember az ultrafutásra. En egyre több fiatalabb futóval találkozom, de láttam már 70 éves versenyzőt is.

Mi a következő célod?

A következő célom a Spartathlon Szeptemberben. A nyáron szeretnek egy-két "rövidebb" versenyen elindulni.

 

A Spartathlon után van-e még feljebb, vagy már teljesítetted, amiről egy ultrafutó álmodhat?

Még nagyon az elején járok. Van pár verseny amin a jövőben indulni szeretnék. Nagy álmom terepversenyeken elindulni. Az egy kicsit más világ, de sokkal izgalmasabb mint aszfalton futni.

894796_10200465973525668_585417751_o.jpg

Lehet-e ebben a sportban profi karriert csinálni? Vannak-e ilyen terveid?

Szerintem nehéz ebben a sportban profi karriert csinálni. Az ultrafutók nagy többsége munka mellett végzi ezt a sportot. (meg a legjobbak is) . Kívülálló számára nem olyan élvezetes egy 24 órás versenyt nézni, talán ezert is kevesebb a támogatás ebben a sportágban.

Meddig tervezed ennyire keményen folytatni, mik a terveid a jövőre?

Ilyen keményen úgy gondolom meg 2-3 évig biztos folytatom. Addig szeretnék egy pár versenyen elindulni ami tervbe van véve. Aztán jó lenne kicsit a családalapításra fókuszálni. A futás biztos megmarad az életemben, azt hogy milyen szinten majd a jövőben kiderül.

Köszönjük a válaszokat és további sok sikert kívánunk! Remélem legközelebb sikerül össze”futni”, ha erre jársz!

logo1_banner.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://eatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr268736998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

IQfitnesz.hu

Blogomban a 30 év alatt összegyűjtött sport-tapasztalatomat és a nehezen megszerzett tudásomat próbálom megosztani Veletek. Néha tudományosan, néha csak viccesen.

Friss topikok

Címkék

2. palóc kupa (1) 2018 (2) 42k (1) 5/3/1 (3) 54321 (1) 5x5 (3) 8 órás karedzés (1) addiktív (1) aerobik (1) agonista (1) agystimulácó (1) ajándék (2) alapelv (1) alapgyakorlatok (2) állighúzás (1) altitude mask (1) alvás (1) ammónia (1) anabolikus ablak (2) anabolikus szteroid használat (1) antagonista (1) antioxidánsok (1) anyagcsere (1) apple watch (1) arginin (1) átalakulás (1) áthúzás (1) ATP edzés (1) autoregulation (1) a monolith építése (1) bandázs (1) bemelegítés (1) béta alanin (1) beta alanine (1) bevitel (1) bfr (1) bicepsz (2) bilaterális deficit (1) bloggerday (1) bmi (1) Bob Hoffman (1) Bodybuilding tudomány (1) body building (1) Body Building (23) Body fitness (1) Building the monolith (1) bukásig (1) celeb edzés (1) chuck taylor converse (1) cici (1) cipő (1) citrullin malate (1) combfeszítő (1) combhajlító (1) comb bicepsz (1) complex edzés (1) core edzés (1) cosmopolitan (1) crossfit (1) cross training (1) csalónap (1) csípő (1) csirkemell (6) CT Fletcher (1) cukor (1) diákolimpia (1) Diéta (20) diéta (13) divatmodell (1) doms (1) dopping (1) dorsalflexio (1) dorzolaterális prefrontális kéreg (1) dropset (2) edzés (15) edzéselmélet (8) edzésgyakoriság (3) edzésmódszer (6) edzésteljesítmény (4) edzéster (1) edzésterv (6) edzéstervezés (3) edzéstipp (1) edzéstudomány (1) edzés előtti pörgető (1) edzés időskorban (1) edzés időszak (1) edzés kihagyás (2) edzés nyaralás alatt (2) edzés sablon (1) edzés sérvvel (1) edző (2) edzőpartner (1) edzőtárs (1) ejtő sorozat (3) elevation mask (1) első húzódzkodás (1) első muscle up (1) első pull-up (1) eric lilliebridge (2) erőemelés (10) erőfejlesztés (1) erőnléti edzés (1) erőnövekedés (1) erőszint (1) esti edzés (1) étel (1) etika (1) étvágy (1) ezerismétléses karedzé (1) fájdalom (1) fáradás (1) fáradtság (2) farizom (1) fartlek (1) fat (1) fehérje (19) fehérjebevitel (3) fehérjeszintézis (1) fehérje diéta (2) fehérje szintézis (1) fejlődés (3) fej pozíció (1) fekvenyomás (7) fekvőtámasz (1) felhúzás (1) felhúzás edzésterv (1) félighártyás izom (1) féliginas izom (1) ferde hasizom edzése (1) feszítőizom reflex (1) fiatal (1) fitbit charge (1) fitness (1) fitnesz (3) fizikai aktivitás (1) fms (1) foamroller (1) foci (1) Foci és súlyzós edzés (2) Fogyás (1) fogyás (4) fogyasztás (1) fogyás futással (1) Fogyókúra (17) fogyókúra (1) football (1) fordított diéta (1) formás popsi (1) függőségek (8) functional movement screen (1) funkcionális edzés (1) Furious Pete (1) futás (7) futball (2) futóiskola (2) gaba (1) garrett blevins (1) gázlóizom (2) gerincsérülés (1) gerincsérv (1) gi (1) glute (1) goblet squat (1) GPC világkupa Miskolc 2017 (1) guggolás (7) gurtni (1) gvt (1) gyakoriság (2) gyakorlatok (1) gyorserő (1) gyúrás (2) Hajdú Anikó (2) haladó (1) halolaj (1) háromfejű lábszárizom (1) hasmenés (1) hasprés (1) hassérv (1) has edzés (1) hatás (1) hátizom (1) helyi fogyás (1) hengerezés (2) hiba (1) hibajavítás (1) hideg vizes merülőfürdő (2) high frequency powerlifting (1) hiit (2) HIIT (1) hipertrófia (3) hiteles személyedző (1) HITT (1) hízás (1) hogyan (1) homofób (1) hormonpótlás (1) humor (1) húzódzkodás (1) ibuprofen (1) idősek (1) időskor (1) időskori (1) Időskori edzés (2) időszakos (1) időzítés (1) impingement szindróma (1) insane training (1) intenzitás (2) inverz anorexia nervosa (7) inzulin (1) iqfitnesz (1) IQfitnesz (4) izolációs gyakorlatok (3) izomdiszformia (7) izomépítés (1) izometrikus edzés (1) izomkifáradás (1) izomláz (2) izomnövelés (1) izomtömeg növelés (1) izom memória (1) izom összezavarás (1) ízület védelem (1) jerk (1) Jim Wendler (1) jim wendler (2) Jim wendler (1) John Mckean (1) jónás réka (1) jó zsaru rossz zsaru (1) kaizen (1) kai greene (1) kalács (1) kalória (14) kapszaicin (1) karácsony (2) kardió (5) karedzé (1) karedzés (1) karnozin (1) kávé (1) kcal (14) kenyér (1) késleltetett izomfájdalom (1) kétfejű lábikraizom (1) kétfejű lábikra izom (1) kezdő (2) kezdők (1) Kezdők edzésterve (1) kihívás (1) kiskorúak és a szteroid (1) klaszter edzés (1) klokov complex (1) kockahas (2) koffein (2) koffein tolerancia (1) kokljaev (1) kokov komplex (1) koksz (1) kombo szett (1) kompressziós ruházat (1) konstantin konstantinov (1) könyv (5) kövér (1) középhaladó (1) középkorú (1) közétkeztetés (1) kreatin (1) krioterápia (2) Kroczaleski (1) kroc row (1) labdarúgás (1) lábedzés (1) lábnyújtás (1) legjobb sport (1) lépéserő (1) lineáris periodizáció (2) lineáris progresszió (2) lucein (1) macskagyökér (1) mae (1) magassági maszk (2) magas fehérje bevitel (1) maltodextrin (1) maraton (1) mark rippetoe (1) martijn koevoets (2) masszázs (1) Matt kroc (3) medenceprés (1) melatonin (1) mell (1) mellkas (1) mellkas alakítása (1) mellkas növelése (1) mentális edzés (1) menza (1) merevlábú (1) merev lábas felhúzás (1) mérleg (1) Method of Error Amplification (1) Michael Phelps (1) Michael Phelps challenge (1) mikrosérülés (1) mítosz (1) mobilitás (3) mobilizáció (2) modell edzése (1) monitorozás (1) muscle up (1) nagy gyakoriságú erőemelés (1) nagy intenzitás (1) nagy terjedelem (1) nagy volumen (1) negyed guggolás (1) Németh Róbert (1) nők és a szteroid (1) no pain no gain (1) nyakmögött nyomás (1) nyaralás (2) nyújtás (3) nyújtó reflex (1) öblögetés (1) okosóra (1) omega-3 (1) online edzés (1) orbáncfű (1) öregek edzése (1) Őrült edzés (1) őrült edzés (1) összetett gyakorlatok (1) osztott edzés (1) öt perces edzés (1) öv (1) paprika (1) párhuzamos-elasztikus komponens (1) párolt zöldség (2) paul anderson (1) periodizáció (4) pihenő szünet (1) piramis (1) piruvate (1) placebó (1) placebo (1) plateu (1) poliquin (2) popsi edzés (1) powerbuilder (1) powerlifitng (1) powertraining (1) powrlifting (1) protein (16) protein turmix (7) pulzusmérés (1) pulzustartomány (1) puskás bogi (2) rack squat (1) rámpa sorozatok (1) recept (10) reflex (1) reformkonyha (14) regeneráció (4) reggeli edzés (1) reggeli kardió (1) rehabilitáció (1) rest pause (1) részismétlés (1) részleges mozgástartomány (1) reverse diet (1) Rich Piana (4) rmr (1) rotátorköppeny sérülés (1) RPE (2) rúdsebesség (1) samsung gear (1) Scitec raw felhúzó kupa (1) segítő (1) sérülés (1) sérv (1) simmons (1) Smolov (1) (1) soros-elasztikus komponens (1) sorozatok (2) sportfüggőség (2) spotter (1) sprint (3) stagnálás (1) steroid (1) stressz (1) stronglifts (1) súlycsoport (1) súlyemelés (2) súlyzós edzés (1) súlyzós edzés az állóképességi sportokban (1) súlyzós edzés triatlon duatlon maraton ironman (1) súly csökkentés (1) supraspinatus (1) szabadgyökök (1) szálkásítás (1) személyi edzés (2) szénhidrát (14) szőlőmag (1) szőlőmagörlemény (1) szteroid (7) szteroidok legalizálása (1) szteroid függőség (3) szuperszett (2) tab (1) tápanyagok (14) tápl (2) táplálékkiegészítő (2) táplálék kiegészítő (1) Táplálkozás (19) tárogatás (1) taurin (1) Team Suleiman (1) tejsavó (1) teljesítmény edzés (2) teljesítmény fokozás (3) teljes mozgástartomány (1) telomer (1) template (2) térdbandázs (1) térdízület (1) terepfutás (1) terhelés (2) terjedelem (2) testépítés (8) testépítés tudomány (1) testképzavar (12) testkompozíció (20) testzsír (4) testzsír mérés (2) texas módszer (1) tip (1) tipp (3) Tisza kupa 2017 (1) tojás (1) tojásfehérje (2) tolódzkodás (1) Tömegnövelés (18) tömegnövelő (2) tömegnövelő edzés (1) tom platz (1) top 5 legrosszabb gyakorlat (1) töredék súlyok (1) törzs stabiltás (1) Tóth Szilárd (1) tricepsz (2) triptofán (1) TSM (3) tud (1) tudomány (37) túró (6) unilaterális (1) ütközéses szindróma (1) út az első tolódzkodáshoz (1) vádli (2) valentin nap (1) véráram korlátozás (1) visage models hungary (1) vízhajtó (1) volumen (3) vörösszőlőmag (1) wendler 5/3/1 (1) wittmann zsolt (1) xiaomi amazfit (1) zabpehely (4) zabpehely kenyér (1) Zelenc János (5) zsír (13) zsírégetés (6)  (1) Címkefelhő

A blog szerkesztését és üzemeltetését a Publio segíti.

publio