Antik testépítés

Próbálom rávenni apukámat, hogy kezdjen el gyúrni, mert az milyen jó és még mennyivel több időt tudna eltölteni az unokáival. Valószínűleg nem vagyok túl hiteles, miközben mozogni alig tudok az előző napi edzés után, mert eddig hasztalan volt minden próbálkozásom, de nem adom fel.
Kerestem egy könyvet valamelyik nap, ami engem annak idején elindított ezen az úton, Arnoldtól az Utam a csúcsra-t és közben kezembe akadt egy másik régi gyöngyszem a „Testépítés a konyhában” című műremek Hargitai Györgytől. 1992-ben ez a mű még forradalmian új volt, rengeteg újdonsággal teli. Ha visszaemlékszünk erre az időszakra, még nem volt internet, a tudást vagy könyvekből lehetett megszerezni, vagy a konditeremből a többiektől. Sajnos ez utóbbi általában hagyott kívánni valót maga után.

letöltés_1.jpg

Hiszen mit tudtunk a táplálkozásról annak idején? Együnk sokat, sok fehérjét, húst, tojást, tejet, tejtermékeket. A szénhidrátokról és egyáltalán az emésztésünkről még szinte semmit sem tudtunk. Az egyetlen kiegészítő a sportrobi volt, de azért azt tolni elég kemény meló volt, inkább más források felé próbáltunk fordulni. Erősen a kilencvenes évek közepe, vége lett az az időszak, amikorra már elérhetővé váltak a „nyugati” kiegészítők, még ha a fogyasztásukhoz kapcsolódó kultúra nem is volt sehol, de legalább lehetett próbálkozni.

old_A_SportRobi.jpg

Azért a tengeren túl már a 70-es évektől elérhető volt a legtöbb információ, amelyek többségükben még ma is helytállóak. Nem volt akkora problémájuk a tejjel, mint ez most kezd terjedni idehaza, azaz mindenki kiscica, aki megiszik egy pohárral – Ó, és még a szabályzatot sem olvastam el, de gyökér vagyok – Arnold rendszeresen ivott és egész (Úristen!) tojásokat evett, mégis motorosfutár Mr. Olympia lett valahogy. 

A fenti videóban látszik, hogy elég alapos információval rendelkeztek már a kintiek, nem véletlenül rendelkeztek hatalmas méretekkel. Valószínűleg Mike Matarazzo sem a rossz táplálkozási szokásai miatt hunyt el nemrégiben 48 évesen.

Szóval nézegettem ezt a könyvet, ami egyrészt rengeteg hasznos információt tartalmazott, másrészt gyakorlatilag mindent felsorol a receptek között, amiben van valami egészségesnek hitt összetevő. Furcsa a halászlé receptjét bámuilni egy testépítőknek szánt könyvben, miközben mindenhonnan az zúdul ránk, hogy a zsír rossz, a szénhidrát még rosszabb, a fehérjétől meg majd jól leáll a vesénk.

Most akkor mi a pálya a kajával kapcsolatban?

A nyolcvanas években a zsír volt a mumus. Az embereknek fogalmuk sem volt a jó és rossz zsírokról, csak az volt a lényeg, hogy toljunk rengeteg fehérjét és szénhidrátot, de zsírt azt még véletlenül sem!

Aztán jöttek a kilencvenes évek (mikor ez a könyv is született) ekkor már a nálunk előrébb járó kultúrákban tudták, hogy van jó és rossz zsír, hallottak az omega3-ról. Ekkor jött divatba, hogy a tojássárgája a mumus, aki megeszi az azonnal zsírgombóccá válik. És itt jött az is hogy kétóránként enni kell, különben nem lesz állandó az inzulinszintünk és megint csak megyünk a levesbe. Érdekes módon a könyvben ebből szinte semmi nem jelenik meg.

És jöttek a kétezres évek. Rájöttek (ekkor már majdnem mi is), hogy vannak zsírok, amelyekre kifejezetten szükségünk van és néhányan már azt is belátták, hogy a tojássárgája az nem egy idegméreg, hanem egy finom étel. És kiderült, hogy a szénhidrát a mumus! A cukor. Megeszed és véged, kész, pont, annyi. Ja, persze a cukor… De hát azzal működünk, még a ketózis állapotában is a végeredmény glükóz, amit kapnak a sejtek, különben nem tudnak működni és hát láttuk a Múmiában, hogy mi lesz abból, akinek leáll a sejtműködése.

És a bölcs könyv ezeket a tévhiteket mind kihagyta. Hogy ez most a szerző előrelátása és szakértelme, vagy a sors fintora azt nem az én tisztem firtatni, mindenesetre, aki elkészíti ezeket a recepteket és figyel, hogy úgy válogassa össze őket, hogy megkapja a számára összes szükséges hozzávalót, az nagyot nem fog tévedni és még finomakat ehet is.

testepites-a-konyhaban--10186078.jpg

Tehát hajrá, keressétek meg a könyvet az antikváriumban vagy a szekrényben, vagy keressetek a hasonló recepteket a neten és egyetek sokat változatosan!

Ahogy Laárék is megmondták, „egyél halat, mer’ az jó!” 

:-)

logo1_banner.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://eatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr18751374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

IQfitnesz.hu

Blogomban a 30 év alatt összegyűjtött sport-tapasztalatomat és a nehezen megszerzett tudásomat próbálom megosztani Veletek. Néha tudományosan, néha csak viccesen.

Friss topikok

Címkék

2. palóc kupa (1) 2018 (2) 42k (1) 5/3/1 (3) 54321 (1) 5x5 (3) 8 órás karedzés (1) addiktív (1) aerobik (1) agonista (1) agystimulácó (1) ajándék (2) alapelv (1) alapgyakorlatok (2) állighúzás (1) altitude mask (1) alvás (1) ammónia (1) anabolikus ablak (2) anabolikus szteroid használat (1) antagonista (1) antioxidánsok (1) anyagcsere (1) apple watch (1) arginin (1) átalakulás (1) áthúzás (1) ATP edzés (1) autoregulation (1) a monolith építése (1) bandázs (1) bemelegítés (1) béta alanin (1) beta alanine (1) bevitel (1) bfr (1) bicepsz (2) bilaterális deficit (1) bloggerday (1) bmi (1) Bob Hoffman (1) Bodybuilding tudomány (1) Body Building (23) body building (1) Body fitness (1) Building the monolith (1) bukásig (1) celeb edzés (1) chuck taylor converse (1) cici (1) cipő (1) citrullin malate (1) combfeszítő (1) combhajlító (1) comb bicepsz (1) complex edzés (1) core edzés (1) cosmopolitan (1) crossfit (1) cross training (1) csalónap (1) csípő (1) csirkemell (6) CT Fletcher (1) cukor (1) diákolimpia (1) diéta (14) Diéta (20) dinamikus nyújtás (1) divatmodell (1) doms (1) dopping (1) dorsalflexio (1) dorzolaterális prefrontális kéreg (1) dropset (2) edzés (15) edzéselmélet (11) edzésgyakoriság (3) edzésmódszer (7) edzésteljesítmény (4) edzéster (1) edzésterv (6) edzéstervezés (3) edzéstipp (1) edzéstudomány (1) edzés előtti pörgető (1) edzés időskorban (1) edzés időszak (1) edzés kihagyás (2) edzés nyaralás alatt (2) edzés sablon (1) edzés sérvvel (1) edző (2) edzőpartner (1) edzőtárs (1) ejtő sorozat (3) elevation mask (1) előfárasztás (1) első húzódzkodás (1) első muscle up (1) első pull-up (1) eric lilliebridge (2) erőemelés (10) erőfejlesztés (1) erőltetett ismétlések (1) erőnléti edzés (1) erőnövekedés (1) erőszint (1) esti edzés (1) étel (1) etika (1) étvágy (1) ezerismétléses karedzé (1) fájdalom (1) fáradás (1) fáradtság (2) farizom (1) fartlek (1) fat (1) fehérje (20) fehérjebevitel (4) fehérjeszintézis (1) fehérje diéta (2) fehérje szintézis (1) fejlődés (3) fej pozíció (1) fekvenyomás (7) fekvőtámasz (2) felhúzás (1) felhúzás edzésterv (1) félighártyás izom (1) féliginas izom (1) ferde hasizom edzése (1) feszítőizom reflex (1) fiatal (1) fitbit charge (1) fitness (1) fitnesz (3) fizikai aktivitás (1) fms (1) foamroller (1) foci (1) Foci és súlyzós edzés (2) Fogyás (1) fogyás (4) fogyasztás (1) fogyás futással (1) fogyókúra (1) Fogyókúra (17) football (1) fordított diéta (1) formás popsi (1) függőségek (8) functional movement screen (1) funkcionális edzés (1) Furious Pete (1) futás (7) futball (2) futóiskola (2) gaba (1) garrett blevins (1) gázlóizom (2) gerincsérülés (1) gerincsérv (1) gi (1) glute (1) goblet squat (1) GPC világkupa Miskolc 2017 (1) guggolás (7) gurtni (1) gvt (1) gyakoriság (2) gyakorlatok (1) gyorserő (1) gyors rostok (1) gyúrás (2) Hajdú Anikó (2) haladó (1) halolaj (1) háromfejű lábszárizom (1) hasizom (1) hasmenés (1) hasprés (1) hassérv (1) has edzés (1) hatás (1) hátizom (1) helyi fogyás (1) hengerezés (2) hiba (1) hibajavítás (1) hideg vizes merülőfürdő (2) high frequency powerlifting (1) hiit (2) HIIT (1) hipertrófia (3) hiteles személyedző (1) HITT (1) hízás (1) hogyan (1) homofób (1) hormonpótlás (1) humor (1) húzódzkodás (1) ibuprofen (1) idősek (1) időskor (1) időskori (1) Időskori edzés (2) időszakos (1) időzítés (1) impingement szindróma (1) insane training (1) intenzitás (2) inverz anorexia nervosa (7) inzulin (1) iqfitnesz (1) IQfitnesz (4) izolációs gyakorlatok (3) izomcsoportok (1) izomdiszformia (7) izomépítés (1) izometrikus edzés (1) izomkifáradás (1) izomláz (2) izomnövelés (1) izomrost (1) izomrost típusok (1) izomtömeg növelés (2) izom memória (1) izom összezavarás (1) ízület védelem (1) jerk (1) Jim Wendler (1) Jim wendler (1) jim wendler (2) John Mckean (1) jónás réka (1) jó zsaru rossz zsaru (1) kaizen (1) kai greene (1) kalács (1) kalória (14) kapszaicin (1) karácsony (2) kardió (5) karedzé (1) karedzés (1) karnozin (1) kávé (1) kcal (14) kenyér (1) késleltetett izomfájdalom (1) kétfejű lábikraizom (1) kétfejű lábikra izom (1) kezdő (2) kezdők (1) Kezdők edzésterve (1) kihívás (1) kiskorúak és a szteroid (1) kitartás (1) klaszter edzés (1) klokov complex (1) kockahas (2) koffein (2) koffein tolerancia (1) kokljaev (1) kokov komplex (1) koksz (1) kombo szett (1) kompressziós ruházat (1) konstantin konstantinov (1) könyv (5) kövér (1) középhaladó (1) középkorú (1) közétkeztetés (1) kreatin (1) krioterápia (2) Kroczaleski (1) kroc row (1) labdarúgás (1) lábedzés (1) lábnyújtás (1) lassú rostok (1) legjobb sport (1) lépéserő (1) lineáris periodizáció (2) lineáris progresszió (2) lucein (1) macskagyökér (1) mae (1) magassági maszk (2) magas fehérje bevitel (1) maltodextrin (1) maraton (1) mark rippetoe (1) martijn koevoets (2) masszázs (1) Matt kroc (3) medenceprés (1) melatonin (1) mell (2) mellkas (1) mellkas alakítása (1) mellkas növelése (1) mentális edzés (1) menza (1) merevlábú (1) merev lábas felhúzás (1) mérleg (1) Method of Error Amplification (1) Michael Phelps (1) Michael Phelps challenge (1) mikrosérülés (1) mítosz (1) mobilitás (3) mobilizáció (2) modell edzése (1) monitorozás (1) motiváció (1) muscle up (1) nagy gyakoriságú erőemelés (1) nagy intenzitás (1) nagy terjedelem (1) nagy volumen (1) negatív ismétlések (1) negyed guggolás (1) Németh Róbert (1) nők és a szteroid (1) no pain no gain (1) nyakmögött nyomás (1) nyaralás (2) nyújtás (4) nyújtó reflex (1) öblögetés (1) okosóra (1) omega-3 (1) online edzés (1) orbáncfű (1) öregek edzése (1) Őrült edzés (1) őrült edzés (1) összetett gyakorlatok (1) osztott edzés (1) öt perces edzés (1) öv (1) paprika (1) párhuzamos-elasztikus komponens (1) párolt zöldség (2) paul anderson (1) periodizáció (4) pihenő szünet (1) piramis (1) piruvate (1) placebo (1) placebó (1) plateu (1) poliquin (2) popsi edzés (1) powerbuilder (1) powerlifitng (1) powertraining (1) powrlifting (1) protein (16) protein turmix (7) pulzusmérés (1) pulzustartomány (1) puskás bogi (2) rack squat (1) rámpa sorozatok (1) recept (10) reflex (1) reformkonyha (14) regeneráció (4) reggeli edzés (1) reggeli kardió (1) rehabilitáció (1) rest pause (1) részismétlés (1) részleges mozgástartomány (1) reverse diet (1) Rich Piana (4) rmr (1) rotátorköppeny sérülés (1) RPE (2) rúdsebesség (1) samsung gear (1) Scitec raw felhúzó kupa (1) segítő (1) sérülés (1) sérv (1) simmons (1) Smolov (1) (1) soros-elasztikus komponens (1) sorozatok (2) sportfüggőség (2) spotter (1) sprint (3) stagnálás (2) steroid (1) stressz (1) stronglifts (1) súlycsoport (1) súlyemelés (2) súlyzós edzés (1) súlyzós edzés az állóképességi sportokban (1) súlyzós edzés triatlon duatlon maraton ironman (1) súly csökkentés (1) supraspinatus (1) szabadgyökök (1) szálkásítás (1) személyi edzés (2) szénhidrát (14) szinten tartás (1) szőlőmag (1) szőlőmagörlemény (1) szteroid (7) szteroidok legalizálása (1) szteroid függőség (3) szuperszett (2) tab (1) tápanyagok (14) tápl (2) táplálékkiegészítő (2) táplálék kiegészítő (1) Táplálkozás (19) tárogatás (1) taurin (1) Team Suleiman (1) tejsavó (1) teljesítmény edzés (2) teljesítmény fokozás (3) teljes mozgástartomány (1) telomer (1) template (2) térdbandázs (1) térdízület (1) terepfutás (1) terhelés (2) terjedelem (2) testépítés (9) testépítés tudomány (1) testképzavar (12) testkompozíció (20) testzsír (4) testzsír mérés (2) texas módszer (1) tip (1) tipp (5) Tisza kupa 2017 (1) tojás (1) tojásfehérje (2) tolódzkodás (1) Tömegnövelés (18) tömegnövelő (2) tömegnövelő edzés (1) tom platz (1) top 5 legrosszabb gyakorlat (1) töredék súlyok (1) törzs stabiltás (1) Tóth Szilárd (1) tricepsz (2) triptofán (1) TSM (3) tud (1) tudomány (40) túró (6) újévi fogadalom (1) unilaterális (1) ütközéses szindróma (1) út az első tolódzkodáshoz (1) vádli (2) valentin nap (1) véráram korlátozás (1) visage models hungary (1) vízhajtó (1) volumen (3) vörösszőlőmag (1) wendler 5/3/1 (1) wittmann zsolt (1) xiaomi amazfit (1) zabpehely (4) zabpehely kenyér (1) Zelenc János (5) zsír (13) zsírégetés (6)  (1) Címkefelhő

A blog szerkesztését és üzemeltetését a Publio segíti.

publio