Most futok, vagy menekülök? I.

Ha az ember nincs rendben magával vagy a környezetével, akkor egy idő után elkezd kompenzálni ez vagy valamilyen pótcselekvésben, kényszerben, vagy viselkedési zavarban nyilvánul meg. Mivel az emberek 99%-a vagy még több szenved ebben ezért ez nem annyira szembetűnő. Főleg, hogy bizonyos tevékenységek rejtve maradnak, például, ha bélyeget kezd el kényszeresen gyűjteni az ember vagy a keresztszemes hímzésbe menekül, míg mások első ránézésre nem tűnnek pótcselekedetnek, csak ha összességében nézzük az illetőt, akkor derül ki, hogy nem is egy lelkes ultramaratonista áll előttünk, hanem egy sérült ember, aki menekül valami elől.

Örök életemben mozogtam, amatőr szinten sportolgattam. Az egyetem alatt volt egy rövid próbálkozásom a versenyszerű atlétikával, de ott is közbeszólt az élet. A gyúrás viszont középiskolás koromtól végig kísérte az életem. Bár legtöbbször inkább ez is csak a társasági életet jelentette, mert némi erőlködés mellett csak végigdumáltuk az egészet a haverokkal. Akkor még voltak.... Aztán mikor 33 lettem, akkor ismét elkezdtem az atlétika felé kacsingatni, rendezett élet mellett, megfelelő egzisztenciával és egy abban az évben született kislánnyal a hátam mögött. 35 évtől van a szenior kategória, hát elkezdtem felkészülni. Egyre lelkesebben gyúrtam, futottam. Sajnos nincs pontos adatom arról, hogy heti szinten mennyit mozoghattam, de visszaemlékezve talán 5-7 óra lehetett. Ahogy betöltöttem a 35-öt célt kapott a sportszenvedélyem és egyre hajszoltam a magyar bajnoki címeket. Jellemzően a sprint edzés az amit nem lehet túlzásba vinni, mert elég hamar lesérül az ember és akkor jön a kényszerpihenő.

Aztán 2011 jött egy pont, amikor úgy éreztem, hogy változtatni kell és nyugisabb életmódra váltottam, új állás, stb. Ekkor viszont nem minden úgy alakult, ahogy terveztem és ez nagyjából egy év alatt felforgatta a teljes életemet. Nézzük a számokat:

chart.jpeg

2012 novemberétől kezdve dokumentáltam a sporttevékenységemet, így csak saccolni lehet, hogy 2012-ben kb. 450 órát töltöttem mozgással, ami hozzávetőleg 200.000 kalóriát jelentet.

chart2.jpeg

Ezután jött 2013, amikor már a pontos számok alapján 516:38:23, azaz 516 órát, 38 percet és 23 másodpercet „mozogtam”, ami 364.600 kalóriát jelentett. Álljunk meg egy kicsit ezeknél a számoknál! 516 óra az pont 21,5 nap. Ez még így nem is olyan vészes, de ha azt is hozzávesszük, hogy aludtam kb. 2.920 órát, és ettem kb. 365 órát tehát az év 8.760 órájából 3.801 órát csak ettem, sportoltam vagy aludtam. Ez majdnem a fele. Ha nem túlóráztam, akkor is munkával (oké, a munkahelyen) töltöttem 2064 órát, ergó minden másra (család, barátok, pihenés, hétvége) maradt 2.895, ami nem sok. Egyébként meg durván másfél órát sportoltam minden nap.

A 364.600 kalória (ami igazából kilokalória!) az 715 BigMac, naponta kettő :-). Ebből a szempontból nézve, teljesen rendben van ez a mennyiségű mozgás, hiszen a normál életvitelemhez szükséges kalória mennyiség mellett még napi 1000 kcal-t elnasizhattam. Meg is tettem :-)

chart5.jpeg

Nézzük havi bontásban! Látszik, hogy 2013 májusáig nagyjából „rendben” volt minden, ha napi egy óra sportolás normálisnak tekinthető. Aztán történt „valami” és hirtelen duplája lett a mennyiség, kalóriában meg még magasabb, tehát nem csak több időt töltöttem mozgással, de intenzívebb is lett az.

chart6.jpeg

Aztán ez így is maradt 2014 áprilisig, tehát valószínűleg így voltam egyensúlyban, ennyi kellett a kompenzáláshoz, vagy csak simán nem bírtam többet? Idén áprilisban aztán megint történt valami :-(, ami júniusig tartott, de érdekes módon ez csökkentette az elvégzett munkát időben, de intenzitásban nem annyira. A július az kakukktojás, mert akkor már megint változni kellett volna, de közbeszólt az egy hét nyaralás, a Balaton körbetekerése, ami elvitte az értékeket. De aztán megint látszik a változás, hogy talán egy kicsit kisimult az életem, változtak a célok és azért a havi 20-25 óra sport az már kezelhető mennyiség.

chart7.jpeg

Magamtól talán sosem jöttem volna rá az összefüggésekre, de a rendelkezésre álló remek alkalmazások segítségével elég jól követhető, hogy mikor mit csinált az ember és ebből tendenciák olvashatóak le. És az is kell, hogy az ember tudja objektíven szemlélni magát és ha úgy érzi, hogy valami nem kerek, akkor utána nézni, ne adj Isten szakember segítségét igénybe venni.

Innen folytatom....

logo1_banner.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://eatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr446726981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

IQfitnesz.hu

Blogomban a 30 év alatt összegyűjtött sport-tapasztalatomat és a nehezen megszerzett tudásomat próbálom megosztani Veletek. Néha tudományosan, néha csak viccesen.

Friss topikok

Címkék

2. palóc kupa (1) 2018 (2) 42k (1) 5/3/1 (3) 54321 (1) 5x5 (3) 8 órás karedzés (1) addiktív (1) aerobik (1) agonista (1) agystimulácó (1) ajándék (2) alapelv (1) alapgyakorlatok (2) állighúzás (1) altitude mask (1) alvás (1) ammónia (1) anabolikus ablak (2) anabolikus szteroid használat (1) antagonista (1) antioxidánsok (1) anyagcsere (1) apple watch (1) arginin (1) átalakulás (1) áthúzás (1) ATP edzés (1) autoregulation (1) a monolith építése (1) bandázs (1) bemelegítés (1) béta alanin (1) beta alanine (1) bevitel (1) bfr (1) bicepsz (2) bilaterális deficit (1) bloggerday (1) bmi (1) Bob Hoffman (1) Bodybuilding tudomány (1) body building (1) Body Building (23) Body fitness (1) Building the monolith (1) bukásig (1) celeb edzés (1) chuck taylor converse (1) cici (1) cipő (1) citrullin malate (1) combfeszítő (1) combhajlító (1) comb bicepsz (1) complex edzés (1) core edzés (1) cosmopolitan (1) crossfit (1) cross training (1) csalónap (1) csípő (1) csirkemell (6) CT Fletcher (1) cukor (1) diákolimpia (1) Diéta (20) diéta (13) divatmodell (1) doms (1) dopping (1) dorsalflexio (1) dorzolaterális prefrontális kéreg (1) dropset (2) edzés (15) edzéselmélet (8) edzésgyakoriság (3) edzésmódszer (6) edzésteljesítmény (4) edzéster (1) edzésterv (6) edzéstervezés (3) edzéstipp (1) edzéstudomány (1) edzés előtti pörgető (1) edzés időskorban (1) edzés időszak (1) edzés kihagyás (2) edzés nyaralás alatt (2) edzés sablon (1) edzés sérvvel (1) edző (2) edzőpartner (1) edzőtárs (1) ejtő sorozat (3) elevation mask (1) első húzódzkodás (1) első muscle up (1) első pull-up (1) eric lilliebridge (2) erőemelés (10) erőfejlesztés (1) erőnléti edzés (1) erőnövekedés (1) erőszint (1) esti edzés (1) étel (1) etika (1) étvágy (1) ezerismétléses karedzé (1) fájdalom (1) fáradás (1) fáradtság (2) farizom (1) fartlek (1) fat (1) fehérje (19) fehérjebevitel (3) fehérjeszintézis (1) fehérje diéta (2) fehérje szintézis (1) fejlődés (3) fej pozíció (1) fekvenyomás (7) fekvőtámasz (1) felhúzás (1) felhúzás edzésterv (1) félighártyás izom (1) féliginas izom (1) ferde hasizom edzése (1) feszítőizom reflex (1) fiatal (1) fitbit charge (1) fitness (1) fitnesz (3) fizikai aktivitás (1) fms (1) foamroller (1) foci (1) Foci és súlyzós edzés (2) Fogyás (1) fogyás (4) fogyasztás (1) fogyás futással (1) Fogyókúra (17) fogyókúra (1) football (1) fordított diéta (1) formás popsi (1) függőségek (8) functional movement screen (1) funkcionális edzés (1) Furious Pete (1) futás (7) futball (2) futóiskola (2) gaba (1) garrett blevins (1) gázlóizom (2) gerincsérülés (1) gerincsérv (1) gi (1) glute (1) goblet squat (1) GPC világkupa Miskolc 2017 (1) guggolás (7) gurtni (1) gvt (1) gyakoriság (2) gyakorlatok (1) gyorserő (1) gyúrás (2) Hajdú Anikó (2) haladó (1) halolaj (1) háromfejű lábszárizom (1) hasmenés (1) hasprés (1) hassérv (1) has edzés (1) hatás (1) hátizom (1) helyi fogyás (1) hengerezés (2) hiba (1) hibajavítás (1) hideg vizes merülőfürdő (2) high frequency powerlifting (1) hiit (2) HIIT (1) hipertrófia (3) hiteles személyedző (1) HITT (1) hízás (1) hogyan (1) homofób (1) hormonpótlás (1) humor (1) húzódzkodás (1) ibuprofen (1) idősek (1) időskor (1) időskori (1) Időskori edzés (2) időszakos (1) időzítés (1) impingement szindróma (1) insane training (1) intenzitás (2) inverz anorexia nervosa (7) inzulin (1) iqfitnesz (1) IQfitnesz (4) izolációs gyakorlatok (3) izomdiszformia (7) izomépítés (1) izometrikus edzés (1) izomkifáradás (1) izomláz (2) izomnövelés (1) izomtömeg növelés (1) izom memória (1) izom összezavarás (1) ízület védelem (1) jerk (1) Jim Wendler (1) jim wendler (2) Jim wendler (1) John Mckean (1) jónás réka (1) jó zsaru rossz zsaru (1) kaizen (1) kai greene (1) kalács (1) kalória (14) kapszaicin (1) karácsony (2) kardió (5) karedzé (1) karedzés (1) karnozin (1) kávé (1) kcal (14) kenyér (1) késleltetett izomfájdalom (1) kétfejű lábikraizom (1) kétfejű lábikra izom (1) kezdő (2) kezdők (1) Kezdők edzésterve (1) kihívás (1) kiskorúak és a szteroid (1) klaszter edzés (1) klokov complex (1) kockahas (2) koffein (2) koffein tolerancia (1) kokljaev (1) kokov komplex (1) koksz (1) kombo szett (1) kompressziós ruházat (1) konstantin konstantinov (1) könyv (5) kövér (1) középhaladó (1) középkorú (1) közétkeztetés (1) kreatin (1) krioterápia (2) Kroczaleski (1) kroc row (1) labdarúgás (1) lábedzés (1) lábnyújtás (1) legjobb sport (1) lépéserő (1) lineáris periodizáció (2) lineáris progresszió (2) lucein (1) macskagyökér (1) mae (1) magassági maszk (2) magas fehérje bevitel (1) maltodextrin (1) maraton (1) mark rippetoe (1) martijn koevoets (2) masszázs (1) Matt kroc (3) medenceprés (1) melatonin (1) mell (1) mellkas (1) mellkas alakítása (1) mellkas növelése (1) mentális edzés (1) menza (1) merevlábú (1) merev lábas felhúzás (1) mérleg (1) Method of Error Amplification (1) Michael Phelps (1) Michael Phelps challenge (1) mikrosérülés (1) mítosz (1) mobilitás (3) mobilizáció (2) modell edzése (1) monitorozás (1) muscle up (1) nagy gyakoriságú erőemelés (1) nagy intenzitás (1) nagy terjedelem (1) nagy volumen (1) negyed guggolás (1) Németh Róbert (1) nők és a szteroid (1) no pain no gain (1) nyakmögött nyomás (1) nyaralás (2) nyújtás (3) nyújtó reflex (1) öblögetés (1) okosóra (1) omega-3 (1) online edzés (1) orbáncfű (1) öregek edzése (1) Őrült edzés (1) őrült edzés (1) összetett gyakorlatok (1) osztott edzés (1) öt perces edzés (1) öv (1) paprika (1) párhuzamos-elasztikus komponens (1) párolt zöldség (2) paul anderson (1) periodizáció (4) pihenő szünet (1) piramis (1) piruvate (1) placebó (1) placebo (1) plateu (1) poliquin (2) popsi edzés (1) powerbuilder (1) powerlifitng (1) powertraining (1) powrlifting (1) protein (16) protein turmix (7) pulzusmérés (1) pulzustartomány (1) puskás bogi (2) rack squat (1) rámpa sorozatok (1) recept (10) reflex (1) reformkonyha (14) regeneráció (4) reggeli edzés (1) reggeli kardió (1) rehabilitáció (1) rest pause (1) részismétlés (1) részleges mozgástartomány (1) reverse diet (1) Rich Piana (4) rmr (1) rotátorköppeny sérülés (1) RPE (2) rúdsebesség (1) samsung gear (1) Scitec raw felhúzó kupa (1) segítő (1) sérülés (1) sérv (1) simmons (1) Smolov (1) (1) soros-elasztikus komponens (1) sorozatok (2) sportfüggőség (2) spotter (1) sprint (3) stagnálás (1) steroid (1) stressz (1) stronglifts (1) súlycsoport (1) súlyemelés (2) súlyzós edzés (1) súlyzós edzés az állóképességi sportokban (1) súlyzós edzés triatlon duatlon maraton ironman (1) súly csökkentés (1) supraspinatus (1) szabadgyökök (1) szálkásítás (1) személyi edzés (2) szénhidrát (14) szőlőmag (1) szőlőmagörlemény (1) szteroid (7) szteroidok legalizálása (1) szteroid függőség (3) szuperszett (2) tab (1) tápanyagok (14) tápl (2) táplálékkiegészítő (2) táplálék kiegészítő (1) Táplálkozás (19) tárogatás (1) taurin (1) Team Suleiman (1) tejsavó (1) teljesítmény edzés (2) teljesítmény fokozás (3) teljes mozgástartomány (1) telomer (1) template (2) térdbandázs (1) térdízület (1) terepfutás (1) terhelés (2) terjedelem (2) testépítés (8) testépítés tudomány (1) testképzavar (12) testkompozíció (20) testzsír (4) testzsír mérés (2) texas módszer (1) tip (1) tipp (3) Tisza kupa 2017 (1) tojás (1) tojásfehérje (2) tolódzkodás (1) Tömegnövelés (18) tömegnövelő (2) tömegnövelő edzés (1) tom platz (1) top 5 legrosszabb gyakorlat (1) töredék súlyok (1) törzs stabiltás (1) Tóth Szilárd (1) tricepsz (2) triptofán (1) TSM (3) tud (1) tudomány (37) túró (6) unilaterális (1) ütközéses szindróma (1) út az első tolódzkodáshoz (1) vádli (2) valentin nap (1) véráram korlátozás (1) visage models hungary (1) vízhajtó (1) volumen (3) vörösszőlőmag (1) wendler 5/3/1 (1) wittmann zsolt (1) xiaomi amazfit (1) zabpehely (4) zabpehely kenyér (1) Zelenc János (5) zsír (13) zsírégetés (6)  (1) Címkefelhő

A blog szerkesztését és üzemeltetését a Publio segíti.

publio