Búza protein, a titkos csodaszer vagy a felesleges pénzkidobás?

A búza protein egy közvetve szinte minden nap fogyasztott, de annál kevésbé ismert fehérjeforrás. Az hogy nem annyira közismert, mint a szója, tejsavó vagy mondjuk a kazein, annak több oka is van. Nézzük meg hát az előnyeit és a hátrányait, aztán mindenki eldönti, hogy mi a véleménye róla.

Néhány adat:

       Tápérték    100 gr. (gyártónként eltérő lehet)

  • Energia     416 kcal
  • Fehérje      80 gr.
  • Szénhidrát 16 gr.
  • Zsír             4 gr.

Látható, hogy egy átlagos 30 grammos adag tartalmaz 24 gramm fehérjét, ami kiváló, de ugyanakkor 5 gramm szénhidrátot is, ami a tejsavó proteinekhez képest gyengébb érték. Persze ez az 2-3 gramm többlet inkább csak marketing fogás, mint valós veszély, hiszen sosem leszünk képesek grammra pontosan bevinni a szükséges tápanyag mennyiségeket. Tekinthetjük ezt mérési hibának is. Tápértékét tekintve nem sokkal gyengébb az állati fehérjéknél.

 gluten_dangers.jpg

Aminosav összetételi arány (%)

  • Aszparaginsav 3,3
  • Glutamin        39
  • Alanin             2,9
  • Arginin            3,7
  • Cisztin            2,9
  • Glicin              3,7
  • Hisztidin          2,3
  • Izoleucin         3,6
  • Leucin            7,0
  • Lizin              1,8
  • Metionin        1,9
  • Fenilalanin     5,0
  • Prolin          11,6
  • Szerin          5,0
  • Treonin         2,7
  • Tirozin          3,3
  • Triptofan       1,0
  • Valin            4,0

Itt azért már látszik az eltérés, ez a profil nem az amit a klasszikus iskolák javasolnak a testépítő és egyáltalán a sport diétákban. Szokták javasolni, hogy más eltérő profilú növényi fehérjék (borsó, szója, sárgaborsó) hozzákeverésével, egész jól meg lehet közelíteni a tojás vagy tejsavó profilját, de minek közelíteni, ha ott van készen.

Előnyei:

  • Laktózmentes

  • Vegetáriánusok is fogyaszthatják

  • Jól oldódik vízben

  • Nagyon magas glutamin tartalom, közel 40%.

Hátrányai:

  • Borzasztó íze van

  • Az állati fehérjékhez képest silányabb aminosav profil

  • A BV értéke csak 54 (biológia hasznosulás)

  • Glutént tartalmazhat, ezért az erre érzékenyek nem fogyaszthatják

 búza protein.jpg

Nagy előnyként szokták emlegetni a magas glutamin tartalmát, ami az izomzat legfontosabb alkotóeleme. Ugyanakkor a legtöbb hardcore gyúrós a bevitt növényi fehérjét bele sem számolja a napi mennyiségbe, mivel az esszenciális aminosavak terén elég gyatrán állnak, ráadásul a BV értékük is elég alacsony. Akkor mire jó?

Eltekintve a szépségiparban betöltött „fontos és tudományos” szerepétől, ahol csökkenti a ráncok görbületét 37,8%-kal és fényesebbé teszi a szempillánkat 133 %-kal, igazából nem elterjedt a táplálék kiegészítő iparban. Nem véletlenül. Jellegzetes íze miatt és a rossz hasznosulási értékek miatt hiába kerül fele annyiba, mint egy olcsó tejsavó fehérje, nem annyira elterjedt.

Ami miatt én mégis szeretem és használom nap, mint nap az azért van, mert viszont a fehér lisztet elég jó hatásfokkal ki lehet vele váltani. Egy az egyben nem, mert egy ragadós masszát alkot vízzel, viszont zabpehely liszttel keverve 1:3 arányban nagyon jó tészta alapanyag. A jellegzetesen savanyú ízét mindenképp kompenzálni kell egy kis sóval vagy édesítővel az elkészíteni kívánt ételtől függően. Az ára 1600-2500 forint között mozog kilónként. Reklámszerződés hiányában nem árulom el, hogy én honnan rendelem

Én rendszeresen használom sütéshez főzéshez. Nem dagadtak tőle az izmaim Hulk méretűre az elmúlt bő egy évben, de a diétánál jól sikerült a zsírt ledolgozni az izom megtartása mellett. Az hogy ebben mekkora szerepe volt a búza proteinnek azt nehéz lenne megmondani, de szerintem a maga kis szerény képességeihez képest, mindenképp segített.

És még két utolsó érv mellette, egyrészt rengeteg a vegetáriánus sportoló, akiknek a magas glutamin tartalma miatt nagyon hasznos kiegészítő lehet, másrészt sokan vannak, akik nem engedhetik meg maguknak még a legolcsóbb tejsavó fehérjét sem, nekik igazán sokat segíthet kenyér – felvágott kombó kiegészítésére. Ja, hogy borzasztó az íze? Hát akkor maradj gizda!

logo1_banner.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://eatmore.blog.hu/api/trackback/id/tr996654571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

IQfitnesz.hu

Blogomban a 30 év alatt összegyűjtött sport-tapasztalatomat és a nehezen megszerzett tudásomat próbálom megosztani Veletek. Néha tudományosan, néha csak viccesen.

Friss topikok

Címkék

2. palóc kupa (1) 2018 (2) 42k (1) 5/3/1 (3) 54321 (1) 5x5 (3) 8 órás karedzés (1) addiktív (1) aerobik (1) agonista (1) agystimulácó (1) ajándék (2) alapelv (1) alapgyakorlatok (2) állighúzás (1) altitude mask (1) alvás (1) ammónia (1) anabolikus ablak (2) anabolikus szteroid használat (1) antagonista (1) antioxidánsok (1) anyagcsere (1) apple watch (1) arginin (1) átalakulás (1) áthúzás (1) ATP edzés (1) autoregulation (1) a monolith építése (1) bandázs (1) bemelegítés (1) béta alanin (1) beta alanine (1) bevitel (1) bfr (1) bicepsz (2) bilaterális deficit (1) bloggerday (1) bmi (1) Bob Hoffman (1) Bodybuilding tudomány (1) body building (1) Body Building (23) Body fitness (1) Building the monolith (1) bukásig (1) celeb edzés (1) chuck taylor converse (1) cici (1) cipő (1) citrullin malate (1) combfeszítő (1) combhajlító (1) comb bicepsz (1) complex edzés (1) core edzés (1) cosmopolitan (1) crossfit (1) cross training (1) csalónap (1) csípő (1) csirkemell (6) CT Fletcher (1) cukor (1) diákolimpia (1) Diéta (20) diéta (13) divatmodell (1) doms (1) dopping (1) dorsalflexio (1) dorzolaterális prefrontális kéreg (1) dropset (2) edzés (15) edzéselmélet (8) edzésgyakoriság (3) edzésmódszer (6) edzésteljesítmény (4) edzéster (1) edzésterv (6) edzéstervezés (3) edzéstipp (1) edzéstudomány (1) edzés előtti pörgető (1) edzés időskorban (1) edzés időszak (1) edzés kihagyás (2) edzés nyaralás alatt (2) edzés sablon (1) edzés sérvvel (1) edző (2) edzőpartner (1) edzőtárs (1) ejtő sorozat (3) elevation mask (1) első húzódzkodás (1) első muscle up (1) első pull-up (1) eric lilliebridge (2) erőemelés (10) erőfejlesztés (1) erőnléti edzés (1) erőnövekedés (1) erőszint (1) esti edzés (1) étel (1) etika (1) étvágy (1) ezerismétléses karedzé (1) fájdalom (1) fáradás (1) fáradtság (2) farizom (1) fartlek (1) fat (1) fehérje (19) fehérjebevitel (3) fehérjeszintézis (1) fehérje diéta (2) fehérje szintézis (1) fejlődés (3) fej pozíció (1) fekvenyomás (7) fekvőtámasz (1) felhúzás (1) felhúzás edzésterv (1) félighártyás izom (1) féliginas izom (1) ferde hasizom edzése (1) feszítőizom reflex (1) fiatal (1) fitbit charge (1) fitness (1) fitnesz (3) fizikai aktivitás (1) fms (1) foamroller (1) foci (1) Foci és súlyzós edzés (2) Fogyás (1) fogyás (4) fogyasztás (1) fogyás futással (1) Fogyókúra (17) fogyókúra (1) football (1) fordított diéta (1) formás popsi (1) függőségek (8) functional movement screen (1) funkcionális edzés (1) Furious Pete (1) futás (7) futball (2) futóiskola (2) gaba (1) garrett blevins (1) gázlóizom (2) gerincsérülés (1) gerincsérv (1) gi (1) glute (1) goblet squat (1) GPC világkupa Miskolc 2017 (1) guggolás (7) gurtni (1) gvt (1) gyakoriság (2) gyakorlatok (1) gyorserő (1) gyúrás (2) Hajdú Anikó (2) haladó (1) halolaj (1) háromfejű lábszárizom (1) hasmenés (1) hasprés (1) hassérv (1) has edzés (1) hatás (1) hátizom (1) helyi fogyás (1) hengerezés (2) hiba (1) hibajavítás (1) hideg vizes merülőfürdő (2) high frequency powerlifting (1) hiit (2) HIIT (1) hipertrófia (3) hiteles személyedző (1) HITT (1) hízás (1) hogyan (1) homofób (1) hormonpótlás (1) humor (1) húzódzkodás (1) ibuprofen (1) idősek (1) időskor (1) időskori (1) Időskori edzés (2) időszakos (1) időzítés (1) impingement szindróma (1) insane training (1) intenzitás (2) inverz anorexia nervosa (7) inzulin (1) iqfitnesz (1) IQfitnesz (4) izolációs gyakorlatok (3) izomdiszformia (7) izomépítés (1) izometrikus edzés (1) izomkifáradás (1) izomláz (2) izomnövelés (1) izomtömeg növelés (1) izom memória (1) izom összezavarás (1) ízület védelem (1) jerk (1) Jim Wendler (1) jim wendler (2) Jim wendler (1) John Mckean (1) jónás réka (1) jó zsaru rossz zsaru (1) kaizen (1) kai greene (1) kalács (1) kalória (14) kapszaicin (1) karácsony (2) kardió (5) karedzé (1) karedzés (1) karnozin (1) kávé (1) kcal (14) kenyér (1) késleltetett izomfájdalom (1) kétfejű lábikraizom (1) kétfejű lábikra izom (1) kezdő (2) kezdők (1) Kezdők edzésterve (1) kihívás (1) kiskorúak és a szteroid (1) klaszter edzés (1) klokov complex (1) kockahas (2) koffein (2) koffein tolerancia (1) kokljaev (1) kokov komplex (1) koksz (1) kombo szett (1) kompressziós ruházat (1) konstantin konstantinov (1) könyv (5) kövér (1) középhaladó (1) középkorú (1) közétkeztetés (1) kreatin (1) krioterápia (2) Kroczaleski (1) kroc row (1) labdarúgás (1) lábedzés (1) lábnyújtás (1) legjobb sport (1) lépéserő (1) lineáris periodizáció (2) lineáris progresszió (2) lucein (1) macskagyökér (1) mae (1) magassági maszk (2) magas fehérje bevitel (1) maltodextrin (1) maraton (1) mark rippetoe (1) martijn koevoets (2) masszázs (1) Matt kroc (3) medenceprés (1) melatonin (1) mell (1) mellkas (1) mellkas alakítása (1) mellkas növelése (1) mentális edzés (1) menza (1) merevlábú (1) merev lábas felhúzás (1) mérleg (1) Method of Error Amplification (1) Michael Phelps (1) Michael Phelps challenge (1) mikrosérülés (1) mítosz (1) mobilitás (3) mobilizáció (2) modell edzése (1) monitorozás (1) muscle up (1) nagy gyakoriságú erőemelés (1) nagy intenzitás (1) nagy terjedelem (1) nagy volumen (1) negyed guggolás (1) Németh Róbert (1) nők és a szteroid (1) no pain no gain (1) nyakmögött nyomás (1) nyaralás (2) nyújtás (3) nyújtó reflex (1) öblögetés (1) okosóra (1) omega-3 (1) online edzés (1) orbáncfű (1) öregek edzése (1) Őrült edzés (1) őrült edzés (1) összetett gyakorlatok (1) osztott edzés (1) öt perces edzés (1) öv (1) paprika (1) párhuzamos-elasztikus komponens (1) párolt zöldség (2) paul anderson (1) periodizáció (4) pihenő szünet (1) piramis (1) piruvate (1) placebó (1) placebo (1) plateu (1) poliquin (2) popsi edzés (1) powerbuilder (1) powerlifitng (1) powertraining (1) powrlifting (1) protein (16) protein turmix (7) pulzusmérés (1) pulzustartomány (1) puskás bogi (2) rack squat (1) rámpa sorozatok (1) recept (10) reflex (1) reformkonyha (14) regeneráció (4) reggeli edzés (1) reggeli kardió (1) rehabilitáció (1) rest pause (1) részismétlés (1) részleges mozgástartomány (1) reverse diet (1) Rich Piana (4) rmr (1) rotátorköppeny sérülés (1) RPE (2) rúdsebesség (1) samsung gear (1) Scitec raw felhúzó kupa (1) segítő (1) sérülés (1) sérv (1) simmons (1) Smolov (1) (1) soros-elasztikus komponens (1) sorozatok (2) sportfüggőség (2) spotter (1) sprint (3) stagnálás (1) steroid (1) stressz (1) stronglifts (1) súlycsoport (1) súlyemelés (2) súlyzós edzés (1) súlyzós edzés az állóképességi sportokban (1) súlyzós edzés triatlon duatlon maraton ironman (1) súly csökkentés (1) supraspinatus (1) szabadgyökök (1) szálkásítás (1) személyi edzés (2) szénhidrát (14) szőlőmag (1) szőlőmagörlemény (1) szteroid (7) szteroidok legalizálása (1) szteroid függőség (3) szuperszett (2) tab (1) tápanyagok (14) tápl (2) táplálékkiegészítő (2) táplálék kiegészítő (1) Táplálkozás (19) tárogatás (1) taurin (1) Team Suleiman (1) tejsavó (1) teljesítmény edzés (2) teljesítmény fokozás (3) teljes mozgástartomány (1) telomer (1) template (2) térdbandázs (1) térdízület (1) terepfutás (1) terhelés (2) terjedelem (2) testépítés (8) testépítés tudomány (1) testképzavar (12) testkompozíció (20) testzsír (4) testzsír mérés (2) texas módszer (1) tip (1) tipp (3) Tisza kupa 2017 (1) tojás (1) tojásfehérje (2) tolódzkodás (1) Tömegnövelés (18) tömegnövelő (2) tömegnövelő edzés (1) tom platz (1) top 5 legrosszabb gyakorlat (1) töredék súlyok (1) törzs stabiltás (1) Tóth Szilárd (1) tricepsz (2) triptofán (1) TSM (3) tud (1) tudomány (37) túró (6) unilaterális (1) ütközéses szindróma (1) út az első tolódzkodáshoz (1) vádli (2) valentin nap (1) véráram korlátozás (1) visage models hungary (1) vízhajtó (1) volumen (3) vörösszőlőmag (1) wendler 5/3/1 (1) wittmann zsolt (1) xiaomi amazfit (1) zabpehely (4) zabpehely kenyér (1) Zelenc János (5) zsír (13) zsírégetés (6)  (1) Címkefelhő

A blog szerkesztését és üzemeltetését a Publio segíti.

publio